Hello Kitty Online: un brand formidabile

Il brand di Hello Kitty è un successo mondiale di enormi proporzioni. L’ultimo tassello che i creatori hanno deciso di affrontare è lo scoglio del MMO. Abbiamo parlato con i responsabili europei della Burda: ic per farci spiegare come sarà la versione nostrana dell’attesissimo gioco online.

 

GS: Ci saranno differenze fra la versione europea e le altre?

 

Noi cercheremo di offrire un gioco multilingua. Al momento abbiamo pianificato di tradurlo in italiano, francese, tedesco e spagnolo, ed eventualmente turco più avanti. Inoltre appronteremo dei server dedicati, in modo che volendo si possa scegliere di giocare con persone della stessa nazione e community oppure sceglierne una differente. Si sarà liberi di cambiare la nazionalità del server senza perdere i progressi del gioco (un pò come Guild Wars, ndr), in modo da socializzare con chi si vorrà. Inoltre incoraggiamo i giocatori a diventare supporter o GM in modo da creare un team di aiuto che potrà coprire tutte le differenti realtà linguistiche, in modo da poter aiutare i giovani che non hanno dimestichezza con l’inglese. Possiamo garantire la nostra qualità del supporto e anche una grossa attenzione agli eventi per offrire un divertimento extra. Non conosciamo la realtà delle versioni non europee su questi punti.

 

 

 

 

GS: Ci puoi parlare del gameplay? Quali saranno gli obbiettivi, l’endgame per gli utenti? Come si evolverà il personaggio e come provvederà alla sua exp?

 

HKO si evolve lungo un’arco storico molto ampio. Per colpa di un fenomeno misterioso alcuni dei personaggi Sanrio si sono addormentati improvvisamente, le loro stanze sigillate dalla magia. Adesso è il tuo turno di trovare le chiavi magiche sparse in tutto il mondo di HKO, risvegliare i personaggi della Sanrio e risolvere l’enigma!

Come tutti i MMOG Hello Kitty Online è anche in costante sviluppo e quindi l’endgame e il cap massimo sono ancora soggetti a cambiamenti nel futuro. Attualmente si hanno varie possibilità per evolvere il proprio PG. Mentre ti avventuri nel colorato mondo delle città di SanrioLand, come Florapolis, Londra o Parigi, le quest ti condurranno attraverso il gioco e ti permetteranno di ottenenere oggetti dai mostri, raccogliere piante e legno, e persino di coltivare fragole nella propria piccola fattoria. Per tutte queste attività si guadagnerà exp, ma anche esperienza per le rispettive skill come il gathering, il lumbering, ecc. Dalle risorse ottenute si potra poi creare attraverso il crafting cibi o nuovi oggetti che saranno utili durante il gioco. Ci sarà poi un sistema di pet molto diversificato ed utile che accompagnerà i giocatori lungo tutto il gioco. Infatti ogni mostro che s’incontrerà potrà droppare una carta speciale che consentirà di trasformare il mostro stesso nel proprio pet (simile al sistema di Ether Saga online, ndr). Il pet non solo aumenterà le vostre statistiche (a seconda della razza) ma se nutrito aumenterà le sue e vi fornirà pure … ehm … escrementi, che potranno essere usati per concimare il terreno della vostra fattoria. Inoltre tutti gli obbiettivi che raggiungerete saranno consultabili sul vostro "Game Online Profile" che sarà visibile al lancio del gioco per tutti gli utenti di SanrioTown.com, la community ufficiale, dove ci si può anche iscrivere per giocare a Hello Kitty Online.

 

GS: Quale tipo di pubblico vi aspettate per HKO? Solo Teen-ager o anche un pubblico adulto?

 

L’attuale target di HKO consiste in un pubblico femminile che va dai 14 ai 25 anni. Se dai un’occhiata al merchandising attuale vedrai che però questo si estende anche a donne più mature. Inoltre quando abbiamo chiesto sul forum ufficiale qual’era l’età per sentirsi troppo vecchi per giocare a HKO hanno risposto donne sopra i 19 anni. Ci aspettiamo comunque che molti giocatori di MMO diano un’occhiata al gioco anche solo per curiosità. Ma ovviamente l’appeal l’avrà tra le ragazzine, uno strato sociale non molto coinvolto nei MMO in passato. Questo permetterà di esplorare nuovi mercati anche per futuri MMOG.


GS: Quali saranno le caratteristiche principali che distingueranno HKO da gli altri MMO?

 

Ovviamente già di per sé trovare un altro MMO che presenta Hello Kitty e i personaggi della Sanrio è impossibile. In più il gioco mischia elementi popolari come il crafting, l’housing, il farming, i pet e anche feature del web come le mail, un blog, lo sharing dei video che potranno essere accessibili dall’interno del gioco.

 

 


 

GS: Come sarà socializzare in HKO? Quali situazioni saranno gestibili in gruppo anzichè in solo?

 

Come già detto in precedenza, socializzare con elementi tipici del web 2.0 è una delle caratteristiche del gioco. Immagina di poter accedere al profilo di un giocatore, al suo blog e perfino ai video che ha creato all’interno di HKO, semplicemente cliccando sul suo personaggio. Anche le gilde saranno molto importanti per progredire nel gioco, ad esempio costruire la propria casa senza l’aiuto di amici richiederà tanto tempo, al contrario, aiutandosi si potrà farlo molto più in fretta.

 

GS: Quali sono stati i problemi maggiori nella realizzazione di un mondo legato ad Hello Kitty? E perchè un MMO?

 

E’ una vera sfida adattare il gioco a quello che la gente si aspetta dal brand di Hello Kitty e Sanrio, comunque crediamo che SanrioDigital abbia fatto un ottimo lavoro. E’ inoltre molto importante creare un mmo in modo da renderlo interessante per le giocatrici ma al tempo stesso renderlo godibile a tutti i tipi di giocatore, come Hello Kitty Online è ovvio essere legati alla non violenza mentre i giocatori si aspettano alcuni standard tipici dei Mmog( Per esempio uccidere i mostri per fare esperienza) Le ragioni sul perchè abbiamo scelto un MMO: Hello Kitty ha sempre avuto un punto di forza nella sua componente sociale, dalla cancelleria di Hello Kitty a semplici regali da fare alle persone che preferisci. Quindi creare un Mmog su Hello Kitty e i suoi amici era l’ovvio passo successivo sul lato tecnologico.

 

GS: Avete pianificato qualche tipo di campagna pubblicitaria con altri prodotti di Hello Kitty per promuovere il gioco e viceversa, anche per incoraggiare la promozione incrociata?

 

Ovviamente Hello Kitty offre una gran varietà di opportunità per le promozioni incrociate e siamo aperti a qualsiasi possibilità, anche in relazione a SanrioTown.com. Abbiamo anche in progetto una versione scatolata del gioco prevista per fine anno che potrà essere acquistata nei negozi.

 

GS: Perchè la visuale isometrica e non una visuale in terza persona?

 

La decisione è stata presa perchè questo modo di visualizzare il gioco si adatta meglio allo stile di Hello Kitty. La visuale fissa permette di aumentare il dettaglio del mondo di gioco perchè si evitano tutti i problemi relativi a prospettive multiple.  In ogni caso gli sviluppatori sono stati attenti ad offrire buona visibilità anche senza la visuale ruotabile.

 

 

 

 

GS: Il gioco che cosa offrirà per la sicurezza dei bambini e del giocatore? Che tecnologie?

 

Prima di tutto offriremo un filtro chat per bloccare le parole inappropriate. Avremo moderatori in game ma crediamo molto anche nel processo di auto-pulizia interno alla community tramite report. Questo sarà valido per tutte le lingue in cui verrà pubblicato il gioco. Ci sarà il classico sistema di doppia accettazione nel trading tra player. Se un giocatore cambia gli oggetti e i soldi da scambiare e il giocatore ha già confermato, all’altro giocatore verrà chiesto di riconfermare.

A proposito della protezione da hacking, ci sarà un sistema di controllo integrato per evitare manipolazione di pacchetti e altri stratagemmi.

 

GS: Quando verrà rilasciato il gioco? In che stato è?

 

La versione europea del gioco sta venendo testata dal nostro staff e da players in closed beta. Abbiamo in progetto di rilasciare l’open beta a giugno.

 

 

Grazie a Burda: ic e Sabine Fishbach per l’intervista.

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Hello Kitty is a successful brand all over the world. Now is the turn of the MMO market with a game made for (but not only) young female players. Let’s talk with Burda : ic for having a glance at the european version of this product.

 

 

GS: Will there be differences between the european version and the other ones?

Burda:ic: One of the main difference between the European version of Hello Kitty Online and other versions is that we will offer a multilingual game. Currently we plan to translate the game into Italian, French, German and Spanish, and eventually Turkish following later on. Also we are planning to use a language realm system where you may or may not play on a realm which concentrates on your respective language’s community. You will be free to switch between language realms and always keep your game progress, so you may socialize with any language’s community that you wish.
Also we encourage players to become in-game supporters or GMs in order to create a support staff which covers any of the supported languages, so also young players who are not too familiar with English are able to get official support. We can guarantee our support quality and also a strong focus on events, to provide extra entertainment to the users. We don’t know that for the other territories.

 

 

 

 

GS: Could you talk about the gameplay ? What’s the goal, the endgame for the users? How to evolve the character and make some exp ?

 

Burda:ic: Hello Kitty Online evolves around a greater story arc. Due to a mysterious phenomenon, some of the lovely Sanrio characters suddenly fell asleep, their rooms being locked with magic. Now it’s your turn to find the magic keys all over the world of Hello Kitty Online, wake up the sleeping Sanrio friends and solve the mystery!

Just like any MMOG Hello Kitty Online is also constantly under development and max levels as well as endgame possibilities will change in future. Currently you have several ways to evolve your character.
While you are venturing trough the colourful cities of SanrioLand, like Florapolis, London or Paris,  quests which are leading you trough the game encourage you for example to collect items from monsters, collect plants, gather wood or even cultivate strawberries on your very own little farm. For all those activities you gain general EXP but also experience for the respective skill, for example Gathering, Lumbering and so on. From the resources you gained you will be able to cook or craft new items which will prove helpful in the game.
A very diversified and useful pet system accompanies you trough the whole game, as every monster you encounter could drop one of the rather rare pet cards which lets you turn the monster to your own personal pet which you may name. The pet does not only boost your stats (the boosts differ from pet to pet) but as you feed it gains experience and even provides you with useful… well… excrements which can be used on your farm as fertilizer.
Also all your achievements will be displayed on your GOP (Game Online Profile) which will be visible as of Commercial Launch for everyone on SanrioTown.com the official game community where you also sign up in order to play Hello Kitty Online.

 

 

GS: What kind of public do you expect for Hello Kitty? Just teen agers or adult players too?

 

Burda:ic: The actual target group of Hello Kitty Online consists of female players, age 14 – 25. If you look at current Hello Kitty merchandise you quickly realize that it does not only target younger players but also mature women (and men). Also when asking some of our community members in the SanrioTown.com forums at which age someone is too old for Hello Kitty, we got so many replies from women and men who were age 19 or older.
We also expect many players of other MMOGs to at least take a look at Hello Kitty Online out of curiosity.
But of course the game is greatly appealing to younger, female players, a group that has not been that involved with MMOGs in the past. This way Hello Kitty Online might open up a whole new target group also for other MMOGs.

 

 

GS: What’s the main features of HKO that will make the difference from other MMOs?

 

Burda:ic: Of course you will have a hard time finding another MMOG which features Hello Kitty and many other cute Sanrio characters. Also HKO combines popular elements like a crafting system, a housing system, farming features, a pet system and last but not least web 2.0 features like e-mail, blogging and video sharing, which can all be accessed from within the game.

  

 

 

GS: How to socialize in HKO? What kind of in-game situations the players could arrange to have some fun in a party? What kind of things i could do in solo and what kind only sharing quests with friends?

 

Burda:ic: As already mentioned, socializing in a web 2.0 kind of way is one of the key features in HKO. Imagine you can access somebody’s profile, her blog and even the videos she created from within the game, simply by clicking on her in-game character. Also guild play and guild community are very important to progress in the game, as building your own house for example takes up a lot of time if you don’t have help from friends or guildmates, who can speed up the building process by helping you. (And you would do the same for your guildmates, right? :D)

 

GS: What are the problems that recreate a world inspired by the HK brand could behave? Why a MMO?

 

Burda:ic: It’s a real challenge to adapt a game in a way to meet people’s expectations they have in Hello Kitty and the Sanrio brand, however we believe that SanrioDigital did a wonderful job with Hello Kitty Online.
Also it’s very important to design an MMOG in a way to make it more attractive for female players to play and at the same time open up the fantastic world of Hello Kitty to all players, as Hello Kitty Online is naturally bound to absolutely zero violence while certain MMOG standards are expected by players. (For example killing monsters for experience.)
As for the reasons for an MMO: Hello Kitty has always been strong regarding social matters, be it Hello Kitty stationery or simply little gifts to give to the people you like. So creating an MMOG all around Hello Kitty and her friends was just the next step, keeping up with a world of information technology.



GS: Will you plan some advertising campaign related to other HK products to promote the MMO, and viceversa, also to encourage cross-selling?

 

Burda:ic: Of course Hello Kitty offers a huge variety of cross marketing opportunities and we are very open to any possibility, also regarding SanrioTown.com. Currently we are also planning to release a box version of the game at around end of the year, which can be bought at stores.

 

GS: Why the isometric view and not a MMO with the classic third person style?

 

Burda:ic: The decision has been taken especially because the current display style really fits the style of Hello Kitty. Also the fixed camera allows to have an even more detailed adaption of Hello Kitty’s world, as problems which normally arise from offering various perspectives can be avoided.
Also the developers made sure that the player always has a good visibility of the surroundings, even without a turnable camera.

 

 

 

 

GS: What the game will offer in terms of kids security and player safety? What kind of technology?

 

Burda:ic: First of all Hello Kitty Online will offer a chatting filter which blocks inappropriate language. We will also have moderators ingame, but we also strongly believe in the sealf-cleaning process of the community by reporting any abuse or inappropriate behaviour. This will be applied for every supported language version. Also trading with other players requires a double confirmation by both players. If one player modifies the items / money to be traded and the other player has confirmed already, the other player is asked to confirm the trade yet again.
Regarding hacking protection, a built-in protection system will keep users from modifying packets or various other bogus actions.

 

GS: When will be the date of release for the game? What’s the state of the game now?

 

Burda:ic: The European version of the game currently is tested by our staff and trusted players in a Closed Beta. We are planning to release the Open Beta in June when everyone can play who is registered at the European version of SanrioTown.com.

 

 

Thx to Burda: ic and Sabine Fishbach for the interview.

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